Jordi Sebastià: “Cal distingir el deute legítim de l’il·legítim, pagar el primer i exigir responsabilitats pel segon”

El pati del Centre Cultural de Massamagrell es va omplir per assistir a la presentació de la candidatura Primavera Europea que concorre a les pròximes Eleccions Europees que se celebraran el diumenge 25 de maig. L’acte estava moderat pel jove militant de Compromís per Massamagrell i estudiant de Ciències Polítiques Pablo Bellver Moret, qui va proposar, per ordre, una sèrie de qüestions temàtiques tant al cap de llista de la candidatura Primavera Europea, Jordi Sebastià, com a la regidora de Compromís per Paterna Loles Ripoll, que també figura en la llista de la candidatura de Primavera. Prèviament, el regidor de Compromís per Massamagrell a l’ajuntament, Pep Galarza, va fer la presentació dels dos convidats al debat i va agrair la seua presència.

Pablo Bellver va centrar les preguntes en cinc blocs temàtics: crisi econòmica, rescat bancari i creixement de les desigualtats entre països del Nord i del Sud; xifres d’atur inacceptables entre la joventut; regeneració democràtica de les institucions polítiques; construir una Europa plural i dels pobles; canvi de paradigma econòmic i energies renovables.

Cal destacar que, pel que fa al tema del deute contret els últims anys per les administracions estatal, autonòmiques i locals, Jordi Sebastià es va valdre de la comparació amb el deute que puga tindre qualsevol administració amb algun dels seus proveïdors habituals, un deute, posem per cas amb un forn, que va qualificar de legítim i que s’ha de pagar de totes totes. Mentre que va qualificar d’il·legítim i per tant no pagable el deute que algunes entitats bancàries, com ara al País Valencià Bancaixa i la CAM, van contraure en l’exercici de tota mena d’especulacions financeres, la venda de preferents als seus clients en una operació fraudulenta i la inversió en productes tòxics del mercat borsari mundial, a més de l’aposta irracional per la implosió de la bombolla immobiliària, un deute que, en qualsevol cas, els qui haurien de pagar amb el seu patrimoni i responsabilitats penals derivades són els membres dels comités de direcció de les entitats en el moment en què es van produir les operacions tan arriscades que les van portar a la ruïna. Sebastià va argüir que els ciutadans i ciutadanes de l’Estat no tenen per què carregar amb els costos estratosfèrics produïts pel sector financer en una mala gestió dels recursos que llastarà el creixement econòmic futur, una gestió que fou duta a terme especialment per la banca pública el nomenament de la qual corresponia principalment als partits polítics majoritaris, PP i PSOE.

A més de les qüestions estrictes de guió plantejades per Pablo Bellver, a les quals tant Loles Ripoll com Jordi Sebastià van contestar amb un bon argumentari, el públic assistent també va poder dirigir-los diverses preguntes, que foren igualment respostes amb profusió pels intervinents en el debat.