Ministeri d’Hisenda i Administracions Publiques, mitjançant el Grup de Col·laboració Interadministrativa de l’Institut Nacional d’Administració Pública, ha elaborat una “proposta de modificació de l’articulat de la Llei 7/1985, reguladora dels bases del règim local, en relació a les competències de les entitats locals”.

Esta proposta de modificació de la llei de bases elimina competències, sobretot als municipis menors de 20.000 habitants, i estableix unes noves regles del joc, que suposen, al nostre parer, un atemptat contra 1’autonomia local i enceta un procés de recentralització a consagrar les diputacions, els quals assumirien la gestió de determinats serveis que a hores d’ara presten els municipis. Al mateix temps, pot suposar la fi dels mancomunitats (i amb elles, probablement, la comarcalització) ja que la seua existència dependrà de la voluntat de les diputacions.

Tot i que la concreció de les mesures proposades es trasllada a posteriors lleis o decrets, la proposta acabarà amb la capacitat dels municipis per prestar determinats serveis, bé siga en base a futurs estàndars de qualitat desconeguts, bé siga per la població del municipi, bé siga per la seua capacitat econòmica per atendre’ls.

Des del Grup Municipal Bloc Coalició Compromís compartim la idea de la necessitat de racionalitzar la gestió municipal. Però entenem que el camí és, contràriament, el d’una major incidència en els principis de proximitat i subsidiarietat, consagrats en la Constitució i en la Carta Europea  d’ Autonomia Local. Altrament, cas d’aprovar-se la modifícació proposada i reforçar el paper de les diputacions i bandejar les mancomunitats o les comarques, es produirà, d’una banda, una rebaixa en la qualitat de vida de la ciutadania, amb 1’eliminació de molts serveis que ara es presten (sobretot en l’àmbit social: educació, atenció social, cultura, dona, habitatge, sanitat i protecció del medi ambient) i, contràriament al que s’afírma, la pèrdua de qualitat en els que es continuaran prestant, i, d’una altra una  claríssima involució democràtica, ja que la ciutadania no podrà avaluar, amb el seu vot, els nous responsables de la gestió (ara  als ajuntaments, als qui votem directament, però des d’ara a les diputacions, als qui trien els partits). Al mateix temps, tampoc compartim l’obligació (expressament reconeguda en la proposta) de privatitzar determinats serveis, la qual cosa suposa una nova rebaixa dels serveis públics.

Per tot això, demanem l’adopció dels següents

ACORDS

1.- L’Ajuntament de Massamagrell manifesta el seu rebuig a la proposta de modificació de l’articulat de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, en relació a les competències de les entitats locals que ha elaborat el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques.

2.- L’Ajuntament de Massamagrell manifesta la seua aposta per una gestió més propera a la ciutadania, més transparent i més eficaç, on els municipis i, sobretot, les comarques juguen el paper que els pertoca en la racionalització de la implantació dels serveis o de determinades infrastructures.

3.- L’Ajuntament de Massamagrell reclama un nou sistema de finançament local que assegure als ajuntaments i les mancomunitats els recursos suficients per prestar els seus serveis.

4.- Traslladar els presents acords al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies,  als Grups Parlarnentaris, al Congrés dels Diputats i als Grups Parlamentaris a les Corts Valencianes.”

MOCIO REBUJADA

7 vots a favor PSOE, Bloc-Compromís i EUPV,

9 vots en contra Partit Popular

Abstenció de Coalició Valenciana.