Compromís per Massamagrell ha registrat una moció per al seu debat al pròxim ple municipal on sol·licita al ministeri de cultura que rectifique el reial decret 229/2021 del 30 de març sobre l’orige de les bandes músiques valencianes. “Amb esta moció volem donar suport i adherir-nos a la reclamació que la FSMCV ha realitzat al Ministeri de Cultura sobre l’origen de les Bandes Valencianes, així com mostrar el reconeixement de l’ajuntament de Massamagrell a la gran llavor que realitzen les bandes valencianes i les seues societats musicals, sent totes elles una senya d’identitat del Poble Valencià”, manifesta el portaveu de Compromís Pep Galarza.

“Encara que efectivament podem trobar paral·lelismes entre el moviment coral català i les bandes de música valencianes les diferencies de com van sorgir unes i altres són notables, les bandes de música valencianes, declarades Patrimoni Cultural Immaterial, són en la seua majoria agrupacions de tipus amateur, sostingudes per la societat civil, que havien nascut allunyades dels focus urbans on la influència d’una altra mena de societats culturals vuitcentistes no arribava, i que es van convertir en espais de cultura i sociabilitat”, destaquen des de la formació.

En este sentit Pep Galarza informa que “a la moció presentada instem al Ministeri de Cultura al fet que realitze una rectificació aclaridora sobre l’origen de les Bandes de Música Valencianes recollida en el Reial decret 229/2021, de 30 de març, pel qual es declaren les bandes de música valencianes, Manifestació Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial, la qual estiga basada en estudis científics i acadèmics. Corregint l’actual redacció de la norma sobre l’origen de les mateixes”.

“No es concep a Massamagrell, ni a la resta de territori valencià, una festa sense música, no es concep una festa sense banda de música. De fet, si en aquest mateix moment elaborem un mapa per a esbrinar en quina comarca hi ha més bandes, les trobaríem en aquelles comarques que tenen una tradició fallera i en aquelles amb festes de Moros i cristians; elements de forta arrel identitària valenciana, com és el cas del nostre municipi. I això és gràcies a les bandes i agrupacions musicals que han estat presents històricament al nostre poble al llarg dels anys”, assenyalen fonts de la formació.

Declara Pep Galarza per concloure que “pensem que és necessari que el ministeri rectifique, les bandes de música valencianes han estat històricament una riquesa de fenòmens associatius amb un desenvolupament propi que atén el particular context de sorgiment de cadascun d’ells”.